Fjord
Fjord is een bepaald type inham in een bergachtige kust, gekenmerkt door steile wanden die door gletsjerwerking zijn uitgesleten. Dat heeft niet zo heel veel met dit spelltje te maken behalve dat de ontwerpers een poging gedaan hebben om dit als thema in dit spel te verwerken en daar zijn ze redelijk in geslaagd. Dit is een type legspel wat een klein beetje doet denken aan carcassonne. Nadat je het doosje hebt opengemaakt zul je de volgende elementen vinden: spelregels (logisch toch!), zeshoekige tegels, ronde schijfjes in twee kleuren en 4 bijbehorende huisjes in dezelfde kleuren.
Klaarzetten
Zoek de drie tegels met de donkere achterkant en leg die tegen elkaar aan op tafel. Schud de rest van de tegels en leg ze gedekt op tafel. Kies een kleur en pak de huisjes plus schijfjes in die kleur. Geef de andere aan je tegenspeler en je bent klaar om te beginnen. Tenzij je een goede gastheer/gastvrouw bent want dan laat je de andere speler beginnen.
Het spelletje
Je speelt in totaal drie rondes en elke ronde bestaat uit twee fases. De eerste fase is plaatsen van landtegels, legfase. De tweede fase is een vorm van landje pik, claimfase. Tijdens de legfase kies je één van de dichte tegels en kijk je of je die kunt plaatsen. Een tegel moet namelijk altijd minimaal met twee zijdes grenzen aan eerder geplaatste tegels. Tevens moeten de afbeeldingen kloppen met hetgeen al op tafel ligt. Een zeer belangrijke regel is dat er geen gescheiden landmass ontstaat. Vertaald betekend dit dat je wel door middel van bergen gescheiden grasland kunt hebben (bergen zijn ook landmassa) maar dus niet als het water betreft, want dan creeer je dus wel twee landmassa's. Is dit niet het geval dan leg je hem open op tafel en kies je een nieuwe tegel. In een toekomstige beurt zou het kunnen zijn dat een open tegel alsnog geplaatst kan worden. Je mag dat dan doen in plaats van een dichte tegel te pakken. Heb je een tegel liggen dan kun je ervoor kiezen één van de vier huisjes te plaatsen. Deze zijn van strategische waarde in de tweede fase. De beurt is nu voorbij. Zodra de laatste dichte tegel gekozen wordt (en al dan niet aangesloten is) is de eerste fase voorbij.
Claimfase
In deze fase gaan de spelers één voor één hun schijfjes plaatsen om tegels te claimen als hun eigendom. Heeft speler 1 in de vorige fase de laatste tegel gepakt en kon hij hem kwijt dan begint speler 2 deze fase. Was plaatsen onmogelijk dan legt speler 1 de tegel aan de kant en begint hij deze fase. Alle nog openliggende maar niet geplaatste tegels doen niet meer mee deze ronde. Je mag nu om de beurt een schijfje plaatsen. Als er geen mogelijkheden zijn om schijfjes te plaatsen is deze fase voorbij. Let hierbij op de volgende regels:
- Het schijfje moet aansluiten op een huisje of schijfje van jouw kleur
- het veld mag niet bezet zijn door jezelf of je tegenstander
- het schijfje mag alleen op het gras gelegd worden
Score bepalen
Beide spelers tellen nu alle geplaatste schijfjes van hun kleur en schrijven het totaal op een blaadje. De schijfjes en huisjes worden teruggenomen en de tegels omgedraaid en geschud voor de volgende ronde. De verliezer start nu de volgende ronde. in totaal speel je dus drie rondes en diegene die de meeste punten heeft wint
Tips en opmerkingen
Het plaatsen van landtegels, huisjes en schijfjes kun je dusdanig strategisch aanpakken dat de tegenstander het heel moeilijk kan krijgen om veel land te claimen. Let op het totaal aantal beschikbare tegels. Soms is het handig om een open tegel te pakken/laten liggen als dat inhoudt dat je tegenstander de laatste dichte tegel pakt. Zo ben je namelijk verzekerd van starten met schijfjes plaatsen. Normaliter speel je drie rondes je zou ook vijf, zeven, negen enzovoort rondes kunnen spelen.
Eindoordeel
Fjord is een aardig spelletje. Met z'n tweeen kun je je er prima mee vermaken. Mijn vrouw en ik hebben het helemaal grijs gespeeld. Het is redelijk simpel en toch tactisch genoeg. In die vorm is het aan te raden. Kun je expert spelers bij elkaar krijgen om een avondje te spelen laat deze dan maar liggen. Er zijn betere twee-spelers spellen.