Machiavelli

Machiavelli was een Italiaanse diplomaat en filosoof. Dat heeft verder niks met dit spel te maken maar is ellicht grappig om te weten.
In dit kaartspel voor 2-7 spelers is het de bedoeling je stad uit te breiden met zo waardevol mogelijke gebouwen . Iedere ronde kies je hiervoor een karakter en gebruik je zijn specifieke eigenschap om dat doel te bereiken.
Het spel bevat 65 gebouwenkaarten, 8 karakterkaarten, de koningskaart, 30 goudstukken en 7 overzichtskaarten met op de een zijde het verloop van een spelbeurt weergegeven en op de andere zijde de diverse eigenschappen van de karakters. Schud de karakterkaarten en leg die gedekt neer. Verzamel de goudstukken en leg die in het midden van de tafel. Schud de gebouwenkaarten en elke speler krijgt er 4. Geef iedere speler 2 goudstukken en een overzichtskaart. De oudste speler wordt de eerste koning. Het spel kan nu beginnen.                                                                                                                                                          
Spelverloop
Afhankelijk van het aantal spelers (4-7) worden er nu 0,1 of 2 karakterkaarten open op tafel gelegd. Vervolgens bekijkt de koning de bovenste kaart en legt die dicht op tafel. Dan kiest hij van de overgebleven kaarten het gewenste karakter en geeft de resterende kaart door aan zijn buurman die ook zijn keuze maakt totdat iedereen een karakter heeft gekozen. Bij 7 spelers pakt hij de gesloten kaart en maakt zijn keuze uit de twee kaarten.
Bij twee of drie spelers gelden er afwijkende regels die duidelijk genoeg zijn uitgelegd in de spelregels.                                                                                                                                                           
Vervolgens roept de koning in de volgorde van de overzichtskaart één voor één alle karakters op. Is de karakter door een speler gekozen dan start op dat moment zijn beurt.
De beurt van een karakter begint met de keuze:
Hij neemt 2 goudstukken van de voorraad of hij trekt 2 gebouwenkaarten van de stapel en kiest er 1 uit. De andere kaart komt op de aflegstapel. Ten slotte mag de speler één gebouw bouwen. Hij betaalt dan het linksboven op de kaart aangegeven goudstukken aan de bank en legt die op tafel. Dit is ook de puntenwaarde van de kaart. Op elk gewenst moment mag de speler de bijzondere eigenschap van zijn karakter gebruiken.                                                                                                                                        
De karakters.
1. De moordenaar kiest een ander karakter dit karakter laat zijn beurt in stilte voorbij gaan
2. De dief kiest een karakter en als deze zich bloot geeft ontvangt de dief al het geld dat hij op dat moment bezit
3. De magier mag handkaarten afleggen en een gelijk aantal van de stapel pakken of zijn kaarten met een tegenspeler ruilen
4. De koning wordt startspeler en tevens ontvangt hij voor al zijn gouden gebouwen één goudstuk per gebouw
5. De prediker is beschermd tegen de condottiere en krijgt voor elk blauw gebouw in zijn bezit één goudstuk
6. De koopman krijgt één goudstuk en ook voor elk groen gebouw een goudstuk
7. De bouwmeester trekt 2 gebouwenkaarten. Mag in zijn beurt totaal 3 gebouwen bouwen. Dus ook meer dan 8
8. De condottiere mag tegen één goudstuk minder dan de waarde van een gebouw een gebouw bij een tegenspeler weghalen                                                                                                                                                                                                  
Einde van het spel
Het spel is afgelopen zodra een speler 8 of meer gebouwen (in geval van bouwmeester) bouwt. De lopende ronde wordt nog wel verder uitgespeeld. Nu scoort iedere speler de volgende punten:
Alle punten voor de gebouwen in zijn stad
3 punten als hij van elk van de vijf kleuren gebouwen er één bezit
4 punten voor de speler die als 1ste 8 gebouwen of meer bouwde
2 punten voor elke speler die in de laatste ronde ook 8 gebouwen haalt
Speler met de meeste punten wint. Indien er een gelijke stand is dan wint diegene die enkel met zijn gebouwen de meeste punten heeft.                                                                                                                                                                            
Oordeel
Het kiezen van de karakters vraagt inzicht en planning. Dit maakt dit redelijk simpele kaartspel een pak ingewikkelder. Precies zoals ik het hebben wil. Elke variant is interessant maar hoe meer zielen hoe meer vreugd. Een absolute must have voor elke bord en kaartspellen liefhebber