Mr. Jack
Jack the ripper is een wereldberoemde seriemoordenaar die in 1888 vijf moorden heeft gepleegd. In een brief heeft de moordenaar zichzelf de naam Jack the Ripper gegeven en besprak in deze brief details die alleen de mordenaar kon weten. Jack the Ripper is nooit gevonden. In Mr. Jack een twee speler spel waarbij de speler die jack is probeert te ontsnappen en de andere speler hem juist probeert te pakken te krijgen, mogen de spelers proberen de geschiedenis een ander resultaat te geven.
Voorbereiden
Kies je rol jack of detective. Leg het bord op tafel zodat de gele rand richting de detective ligt en de grijze rand richting Jack. Leg de lantaarns, putdeksels, persoonsstenen en politeblokkades volgens het plaatje in de spelregels klaar. Schud de persoonskaarten en leg ze naast het bord (groene achterkant). Schud ook de alibikaarten (rode achterkant) Leg de getuige/geen getuigekaart naast het bord. Plaats de beurtsteen op het eerste vakje. Tot slot kiest jack een alibikaart en daarmee automatisch die persoon die gepakt moet worden.
Spelverloop
Elk spel duurt 8 rondes. In elke beurt worden vier personen gespeeld.
In de oneven rondes worden de eerste 4 kaarten opengelegd. De detective kiest een van deze vier kaarten en verplaatst de persoon in kwestie en voert zijn/haar speciale eigenschap uit. Vervolgens kiest de jack speler de 2de en 3de persoon en voert zijn acties uit. De laaste kaart is dan nog een keer voor de detective en wordt uitgevoerd.
De beurt is nu voorbij. De rondesteen gaat een vakje omhoog en de lantaarn met nummer 1 wordt uit het spel gehaald.
Nu begint de even ronde (2). De resterende vier van de acht persoonskaarten worden nu opengelegd. In deze rondes kiest Jack de eerste persoon. De detective kiest nu de 2de en 3de kaart en Jack sluit nu met de laatste kaart deze beurt af. De rondesteen verschuift een plaatsje en de lantaarn met nummer 2 gaat uit het spel. De persoonskaarten worden geschud en vormen zo een nieuwe stapel voor de volgende twee beurten.
Dit proces gaat door totdat het spel op een van de drie mogelijke manieren eindigt.
Als een ronde is afgelopen (als er dus 4 personen zijn gespeeld) moet jack aangeven of er een getuige is of niet. Hij doet dit met behulp van de bijbehorende kaart. Er is sprake van een getuige als Jack op een vakje staat dat door middel van een gaslantaarn verlicht is (ofwel het vakje grenst aan een lantaarn) of als er op een vakje naast hem een andere persoon staat. De persoonsstenen die dus niet in het licht staan en die ook niemand naast zich hebben staan zijn onschuldig en kunnen omgedraaid worden ten teken dat ze dus niet Jack zijn.
Als er geen getuige is dan is er dus een tegenovergestelde sittuatie aan de hand. Indien jack er in slaagt om geen getuige te hebben heeft hij in de volgende beurt de mogelijkheid om te proberen te ontsnappen van het spelbord.
Speleinde
Het spel kan op de volgende drie manieren eindigen.
Jack ontsnapt, zie de uitleg van geen getuige. Jack wint
Jack wordt door de detective beschuldigt door een persoonssteen te zetten op de persoon waarvan hij het idee heeft dat dat Jack is. Heeft hij het goed dan wint hij, heeft hij het fout wint Jack. Als de detective er niet in slaagt om jack te pakken in de 8ste ronde wint Jack ook.
Beoordeling
Jack is een geslaagd twee speler spel. Het proberen te pakken te krijgen zorgt voor spannende momenten. De speciale eigenschappen van de personen zorgen vaak voor verassende wendingen en je hebt als speler altijd het idee dat je de bovenhand hebt ten opzichte van je tegenspeler. Maar dit geldt andersom ook hoor! Dit houdt in dat er een hele mooie balans is in het spel. Als iemand me uitnodigt voor dit spel zal het weinig voorkomen dat ik nee zeg. Het is niet al te moeilijk en veel langer dan een half uur heb je hier niet voor nodig. Al met al een aanschaf waard als je vaak met z’n tweeën bent.