Alhambra
Wordt jij de meest succesvolle Spaanse Alhmabrabouwer of laat je je tegenspelers met die titel weglopen. Alhambra is een spel voor 2 tot 6 spelers. Elke speler moet zo succesvol mogelijk zijn alhambra uitbreiden met als einddoel de meeste punten proberen te behalen. De speler die tijdens een waardering de meeste gebouwen bezit krijgt hiervoor punten. Tevens ontvang je punten voor de lengte van je buitenmuur. Dus door middel van de juiste plaatsing van de tegels creëer je een lange buitenmuur die elke waarderingsronde opnieuw de benodigde punten binnensleept.
Voorbereiding
Iedere speler krijgt een tuintegel, een reserve bouwwerf met scoreoverzicht en twee pionnen in dezelfde gekozen kleur. Leg het scorebord in het midden van de tafel. En daarnaast de algemene bouwwerf met genummerde vakjes 1 tot 4. Vul het zakje met de bouwtegels en leg 4 daarvan opvolgend op de vakjes.
Sorteer uit de kaarten de scorekaartjes A en B en schudt de rest. Iedere speler ontvangt nu zoveel kaarten aan geld als de totale waarde 20 of meer is. De speler die op deze manier de minste kaarten heeft mag beginnen.
Draai tot slot de eertse 4 kaarten open op tafel. Verdeel de rest van de geldkaarten in 5 gelijke stapels.
Leg onder de 2de stapel scorekaart A en onder de 4de stapel scorekaart B. Voeg de 5 stapel zo samen dat de 5de stapel onderaan ligt en de 1ste bovenop. Het spel kan beginnen.
Spelverloop
Elke keer dat een speler aan de beurt is moet je kiezen tussen de volgende 3 acties.
* geld nemen
Pak een geldkaart naar keuze of 2 kaarten als de totale waarde niet hoger is dan 5
* gebouwenkaartjes kopen
Op de bouwwerf liggen 4 kaartjes met daarnaast een kleursymbool. Om dat kaartje te kopen, dat je hebben wilt moet je met het geld van die kleur betalen. Kun je gepast betalen krijg je opnieuw de mogelijkheid om één van de drie acties te kiezen. Kun je niet gepast betalen krijg je het te veel betaalde geld niet terug. Zolang je als speler aan de beurt bent wordt de bouwwerf niet aangevuld. Je kunt dus maximaal 4 kaartjes per beurt kopen.
Ben je uitgekocht dan mag je de aangeschafte kaartjes aan je Alhambra toevoegen. Je moet hierbij aan de volgende regels voldoen. Alle gebouwen moeten met de daken omhoog geplaatst worden. Alleen gelijke zijden mogen aan elkaar grenzen (muur tegen muur of juist niet) Er moet een directe verbinding mogelijk zijn met de nieuwe tegel en de starttegel. Het nieuwe kaartje moet met één zijde aan het Alhambra grenzen (niet diagonaal aansluiten dus) Er mogen geen gaten ontstaan.
Kun je of wil je een tegel nog niet tegen het Alhambra aan plaatsen mag je hem ook op het reserveveld leggen.
* Het Alhambra verbouwen
Bij deze actie heb je drie mogelijkheden. Sluit een gebouwenkaartje van je reserveveld aan op je Alhambra, Een kaartje van je Alhambra wegnemen en op het reserveveld leggen of een kaartje van het reserveveld met een kaartje aan het Alhambra omwisselen
Is je beurt ten einde worden de lege velden opvolgend aangevuld en eventuele geldkaarten worden ook aangevuld. Is de stapel met geldkaarten op dan wordt deze geschud en opnieuw gebruikt
Puntenwaardering
Elke scorekaart luidt een puntentelling in. In de eerste ronde krijgt de speler met de meeste gebouwen in die kleur de bijbehorende punten. In de tweede scoreronde ontvangen de nummers één en twee in die kleur gebouwen de bijbehorende punten. De laatste telling vindt plaats aan het einde van het spel. Nu krijgt ook de nummer drie nog wat punten. Bij een gelijke stand worden de punten gedeeld en wordt er altijd naar beneden afgerond. Elke speler krijgt ook nog punten voor de langst aaneengesloten buitenmuur. Het spel eindigt zodra de bouwwerf niet meer aangevuld kan woden. De resterende gebouwenkaartjes worden gegeven aan die persoon die in de bijbehorende kleur het meeste geld bezit. Bij een gelijke stand krijgt niemand de tegel. Nu volgt de laatste scoreronde De speler met de meeste punten wint.
Tips en opmerkingen
Vooral de punten voor de buitenmuur kunnen de doorslag geven dus houd die van je tegenstanders in de gaten en probeer zelf de langste te hebben. Je hoeft niet perse in elke kleur de meeste tegels te hebben om veel punten te pakken. Specialiseer je in 2 of 3 kleuren en behoud daarin de voorsprong en zorg dat je in de andere kleuren tweede wordt. Op die manier ben je van de winst verzekerd.
Naast het basisspel zijn er op moment van schrijven 5 uitbreidingen. Voor mij is het bassisspel leuk genoeg om er geen uitbreiding bij te kopen.
De Waardering
Alhambra is een zeer leuk spel, ideaal als familiespel en tevens te gebruiken om mensen bordspellen te introduceren. Er komt wat tactiek kijken bij de plaatsing van de tegels om de ideale buitenmuur te maken. Let er ook op dat je gelijke tred houdt met je tegenspelers om de meeste tegels in een kleur te bezitten en zodoende de hoognodige punten binnen te slepen. Alhambra is een spel dat ik graag speel ondanks of misschien juist om zijn eenvoud