Antics

 

To be or not to be an Ant

In antics ben je de baas over een mierenkolonie. Eten in de vorm van diverse insecten en (verse) bladeren moet je te pakken krijgen. Als je tegenspelers je toestaan om ze bij je kolonie af te leveren levert dat punten op. Moge de beste kolonie winnen!

In Antics heb je te maken met een centraal bord verdeelt in 5 gebieden (bloemen, gras, water, kiezels en rotsen) waar je je mieren op moet zetten om bij de insecten en bladeren te komen.

Dit doe je door soldaten te plaatsen op de 6 broedplaatsen onderaan het bord waarvan er vijf overeenkomen met de 5 gebieden op het bord en de zesde de broedplaats voor soldaten is. Dit zijn in feite springplanken naar het bord toe. Aan de bovenzijde van het bord staan de getallen 1 tot en met 6. Hierboven worden 3 rijen met tegeltjes gelegd (van 1 toten met 5) die je kunt gebruiken om je individuele mierenhoop uit te breiden. Op de laatste plaats komen de miereneters. Deze laatste kunnen het spel behoorlijk beinvloeden maar daarover later meer. Elke speler krijgt nu 12 mieren, een reuzenmier, 3 actiepionnen en een mierenhoop bestaande uit 6 vakjes. Per beurt mag een speler 3 acties uitvoeren en proberen zoveel mogelijk punten binnen te sprokkelen.

Als je aan de beurt bent plaats je een van je actiepionnen op een veld van je mierenhoop en voer je de bijbehorende actie uit. Je mierenhoop kan tot 5 niveau's groeien en daardoor kun je de gekozen actie meerdere keren uitvoeren. Dus een actie met niveau 1 betekent 1 keer uitvoeren en een actie op niveau 5 mag je 5 keer uitvoeren. je hebt hierbij keuze uit 6 acties die elk een eigen afbeelding hebben. je kunt ook voor de reuzenmier kiezen en dan mag je een willekeurige actie met niveau 1 uitvoeren. Handig als de actie door het uitbreiden van je mierenhoop tijdelijk niet gebruikt kan worden.

Mogelijke acties:

Broeden: je mag mieren uit je voorraad op de broedplaatsen van het bord leggen

Bewegen: de mieren uit de broedplaatsen op corresponderende gebieden plaatsen.

Let op! de broedplaats voor soldaten (rode broedplaats) geeft je de keuze waarvoor je ze wilt inzetten. Je kunt hem gebruiken om een stukje traject te bewaken en dus kan er niet gestolen worden. drie soldaten kunnen een brug vormen voor het creeeren van een kortere route boven de mierenhoop in het midden van het speelbord. Of stelen van een insect of blaadje van een medespeler.

Sjouwen: insecten of bladeren binnenhalen langs de route. Het niveau is bepalend voor het aantal stappen dat je mag zetten. Eenmaal binnengehaald moeten insecten op een vrije plek van je mierenhoop gelegd worden. je mag van elk soort insect maar 1 binnenhalen. Blaadjes komen naast je mierenhoop te liggen.

Verkennen: je mag dan een tegel pakken om te gebruiken bij het uitbouwen van je mierenhoop. Hier komen de getallen aan de bovenzijde van het bord van pas.  Elk nummer komt overeen met het niveau. Dus niveau 4 betekent dat je van de rijtjes 1-4 een van de drie beschikbare tegels mag pakken.

Bouwen: je mag de verkregen tegels gebruiken om je mierenhoop uit te breiden. je moet letten op een aantal regels. Hij moet minstens aan een tegel grenzen, volledig ondersteund worden (als je je heuvel gaat verhogen) mag niet een volledige tegel bedekken en als er een pion of insect op ligt kun je er niet overheen bouwen

Schimmel: deze actie kun je niet kiezen maar helpt bij het scoren van punten.

Mieren eten?

Zoals gezegd zou ik nog terugkomen op de miereneters. Als je voor de actie verkennen kiest pak je een tegel corresponderend aan het niveau. Vervolgens schuiven alle tegels op naar links en worden de ontstane gaten met tegels uit de zak aangevuld. Langzamerhand schuiven de miereneters zo op totdat ze op de nummer 1 positie komen. De eerste 2 miereneters nemen 1 insect van zijn kleur van het bord. Zijn er geen insecten in die kleur meer op hun startgebied dan gebeurt er niks. de miereneters blijven op 1 liggen. De laatste (derde) miereneter die op 1 komt eet alle mieren die zich op de broedplaats van zijn kleur bevinden op. Zijn daar geen mieren dan schuift hij net zo lang door naar links totdat hij op een broedplaats komt waar nog wel mieren zijn om die te nuttigen. Bij een spel van 4 spelers eet de laatste miereneter eerst een insect en vervolgens een van de broedplaatsen leeg. Hierna worden de miereneters gezamenlijk van de 1e plaats weggenomen, omgedraaid en dan weer teruggelegd op positie 6. De overige lege plekken worden aangevuld met nieuwe tegels en dit proces begint weer opnieuw.

Het spel eindigt als er geen tegels meer zijn om aan te vullen bovenaan het bord. of er zijn nog maar 2 markers over die aangeven dat een insectensoort is uitgeput. Vervolgens worden de punten van elke speler geteld. Elke soort insect dat je binnenhaalt levert punten op. Heb je 3 verschillende soorten zijn ze elk 3 punten waard. Heb je er 4 dan levert elke soort 4 punten op.

Nu komen ook die schimmelveldjes van pas. Elk blaadje dat je hebt binnengehaald en dat je op een schimmel kan plaatsen levert punten op. Het niveau van de schmmels is bepalend voor de score. niveau 1 is 1 punt, niveau 5 is 5 punten. Groene blaadjes geven 2 bonuspunten t.o.v. bruine blaadjes. de speler met de meeste punten wint.

Eindoordeel

Ik heb een beetje een gemengd gevoel bij dit spel. Het bord is een beetje onoverzichtelijk en er staan tekeningen op die niets met het spel te maken hebben zoals diverse insecten en bladeren. Daarentegen zijn de spelregels echt geweldig geschreven met veel humor en het systeem van die mierenhoop uitbouwen en daardoor meer mogelijkheden ontwikkelen is echt uniek. Het spel verder is leuk om te spelen maar ik persoonlijk vind dat er leukere spellen zijn. Het spel kan ook plotseling af zijn, ook iets waar je rekening mee moet houden. voor de veelspeler is dit een aardig tussendoortje. Maar als familespel is het zeker de moeite waard.